Jednak w związku z tym, że w Polsce nie zakończyły się jeszcze prace nad nowelizacją ustawy dotyczącej m.in. praw konsumenckich, nowe przepisy nie wejdą w życie do jesieni 2022 roku. Oznacza to, że póki dyrektywa nie zostanie wprowadzona do polskiego prawa, to jest jeszcze czas na to, aby na spokojnie wprowadzać zmiany w swoim e-commerce. Ważne jest to, że za nie przestrzeganie unijnej dyrektywy nie grozi kara, dopóki prawo to nie obowiązuje oficjalnie w naszym kraju. Pamiętaj jednak, że jeśli grupą docelową Twoich działań w zakresie e-commerce są np. Węgrzy czy Chorwaci, którzy zdążyli już zaimplementować do swojego prawa unijną dyrektywę, masz obowiązek uwzględniać zapisy Omnibusa, w takiej formie, w jakiej weszły one do prawa krajowego danego państwa.
Oto najważniejsze obowiązki wynikające z dyrektywy Omnibus:
Po pierwsze, przedsiębiorca będzie zobowiązany do udostępnienia klientom nie tylko adresu firmowego i adresu e-mail, ale także numeru telefonu. Będzie to szczególnie uciążliwe dla firm, wykorzystujących w kontaktach z klientami jedynie pisemne kanały.
Kolejną zmianą jest weryfikacja opinii konsumentów oraz konieczność udowodnienia, że dane opinie na temat usług czy produktów firmowych są związane z konkretnym zakupem. Ważne jest usystematyzowanie przetwarzania opinii. Być może nie zamieszczasz wszystkich, a część z nich jest owocem płatnych współprac z influencerami? Może warto by wprowadzić regulamin dotyczący publikowania opinii na Twojej stronie internetowej?
Następną unijną zmianą jest zapobieganie manipulacjom z cenami tuż przed wyprzedażami. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do zamieszczenia ceny obowiązującej w czasie 30 dni przed obniżką. Jeśli towar będzie dostępny w sprzedaży krócej, to będzie musiała pojawić się wzmianka na temat najniższej dotąd obowiązującej na dany produktu czy usługę ceny.
Kolejnym obowiązkiem przedsiębiorców będzie zamieszczanie informacji dotyczących pozycjonowania danej oferty w sklepach internetowych oraz oznaczania odpłatnych współprac. Jeśli posiadasz multibrand będziesz także zobligowany do opisania tego, w jaki sposób działają wewnętrzne wyszukiwarki Twojej firmy.
Konsumenci kupujący w marketplacach, będą musieli zostać poinformowani o tym, czy dokonują transakcji u przedsiębiorcy, czy u osoby fizycznej, nieposiadającej działalności gospodarczej. Zakupy u podmiotu fizycznego pozbawiają praw konsumenckich, dlatego kupujący musi to wiedzieć, zanim sfinalizuje transakcję.
Firmy stosujące profilowanie i dostosowywanie indywidualnych cen będą zobligowane do informowania o tym klientów. Na mocy prawa unijnego konsumenci muszą wiedzieć, iż zaproponowana im cena została dopasowana do nich indywidualnie. Celem jest zwiększenie świadomości konsumenta i uwzględniania przez niego ryzyka wynikającego z dokonania zakupu.
Jak widać, dyrektywa narzuca na firmy wiele obowiązków, jednak przynosi też pewne pozytywne zmiany. Transparentność, wymuszona przez unijne przepisy, przyczynia się do wzrostu zaufania konsumentów. To z kolei pozytywnie wpływa na zyski. Za sprawą dyrektywy rynek e-commerce będzie ujednolicony w całej Unii. Dzięki temu rynek zagranicznych państw nie będzie dla nas niewiadomą. Unijne wymagania prawne przyczynią się także do możliwości rozszerzenia Twoich kanałów sprzedaży na pozostałe państwa członkowskie. Ostatnią z korzyści będzie możliwość prowadzenia biznesu wedle zasady fair-play, jako że na nieuczciwą konkurencję nakładane będą kary finansowe.
Ważne jest zachowanie spokoju i podejmowanie przemyślanych działań. Już teraz warto sprawdzić, czy działasz zgodnie z obowiązującym prawem. To pozwoli Ci przekonać się, na czym stoisz i jakie zmiany czekają Cię w najbliższej przyszłości. Już teraz możesz zadbać o to, aby wszelkie działania firmowe były transparentne. Klienci cenią sobie takich usługodawców. Warto też sporządzić listę kontrahentów oraz sprawdzić warunki waszej współpracy. Być może nie wszyscy działają zgodnie z obowiązującymi normami. Należy także wdrażać zmiany związane z działem IT. Dream Creation może zająć się wprowadzeniem zmian na Twojej stronie internetowej, w kwestii konieczności wskazania ceny produktu sprzed 30 dni.