Konkursy jako forma angażowania użytkowników w social mediach

W polskim prawie konkursy są traktowane jako forma przyrzeczenia publicznego. Realizując konkurs, trzeba odgórnie ustalić zakres obowiązków z nim związanych. W teorii, a być może w wyobrażeniach marketerów, konkursy są prostą sprawą, którą da się zorganizować samemu. Niestety, w rzeczywistości jest to bardziej złożony proces.

Istnieje wiele podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań konkursowych, poczynając od klienta, przez agencje kreatywne i contentowe, na domie mediowym kończąc. Warto więc wykorzystać regulamin, który dokładnie określi kwestie związane z konkursem, takie jak: czas trwania, warunki uczestnictwa, zadanie konkursowe, zasady wnoszenia reklamacji, przetwarzanie danych osobowych, wartość nagrody oraz rozliczenia podatków. Każda nieprawidłowość, odbiegająca od norm uwzględnionych w regulaminie, może się wiązać z pociągnięciem do odpowiedzialności jednostki zajmującej się konkursem, czyli w głównej mierze organizatora.

Oprócz zagadnień prawnych i finansowych, pamiętaj o kilku standardowych zasadach, dzięki którym, Twój konkurs wyda się bardziej interesujący dla użytkowników. Przede wszystkim, konkurs nie może być zbyt skomplikowany, gdyż przesadnie wymagające i czasochłonne zadania zniechęcają potencjalnych użytkowników. Za to zachęcać powinna atrakcyjna nagroda, która w mechanice konkursowej jest głównym determinantem do wzięcia udziału w rywalizacji. W tym przypadku warto więc zgromadzić większy budżet. Kolejnym punktem jest wielokanałowość. Wskazana jest realizacja angażującej akcji promocyjnej przy wykorzystaniu wszystkich możliwych dojść marki.

Prowadząc konkurs, dobrze jest odnieść się do kilku wytycznych, które funkcjonują praktycznie na każdej platformie społecznościowej i warto się z nimi liczyć. Ujmijmy to w formie sześciu przykazań dla każdego organizatora konkursów lub innych angażujących internetową społeczność wyzwań:

  • Nie wykorzystuj prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi!
  • Nie podejmuj się działań o charakterze spamu!
  • Nie podszywaj się pod innych użytkowników i nie twórz fikcyjnych kont!
  • Nie gromadź danych osobowych bez zgody użytkowników!
  • Pod żadnym pozorem nie prowadź konkursu bez regulaminu!
  • Nie wykorzystuj botów!

Podatki

Zgodnie z logicznym rozumowaniem organizacja konkursów wiąże się z przekazywaniem zwycięzcom nagród, a co za tym idzie, również z podatkami. To, na kim to zobowiązanie będzie ciążyć, zależy od ról zaangażowanych podmiotów, które należy jak najszybciej określić. Osoba, która zleca organizację konkursu, jest automatycznie odpowiedzialna za obliczenie, pobranie i zapłatę należnego podatku PIT od wygranej. W przypadku, gdy nagroda rzeczowa w konkursie podlega opodatkowaniu PIT, to z zasady zwycięzca musi wpłacić płatnikowi kwotę podatku przed udostępnieniem mu wygranej. Z racji, że owe rozwiązanie jest dość niesprawiedliwe względem zdobywcy nagrody, organizatorzy przewidują dodatkowy bonus pieniężny w kwocie, która jest w stanie pokryć sumę należnego podatku. Ponadto, gdy w rachubę wchodzi także podatek VAT, zbadaj wartość wydawanych nagród rzeczowych. W końcu, może się okazać, że przedmioty podlegają opodatkowaniu. Tutaj także należy określić podmiot, który w przyszłości będzie podlegać obowiązkowi rozliczenia podatku VAT.

Facebook

Facebook w dalszym ciągu jest najpopularniejszą formą mediów społecznościowych w Polsce. Każdego miesiąca korzysta z niego około 21 milionów użytkowników, co stanowi ogromny potencjał dla zasięgów i związanych z nimi możliwościami zaangażowania. Organizując konkursy, należy pamiętać o kilku prostych zasadach. Polityka serwisu pozwala prowadzić i promować konkursy, ale stanowczo zakazuje wykorzystywania prywatnych osi czasu użytkowników i działań o charakterze spamu. Mechanika konkursów powinna być czytelna dla odbiorcy, natomiast zasady przejrzyste i zgodne z regulaminem Facebooka. Tworząc zadanie konkursowe, należy pamiętać o tym, aby jego realizacja była stosunkowo przystępna dla większości użytkowników. Po pierwsze, aby ich nie zniechęcać zbyt wysoką poprzeczką, gdyż mogłoby to spowodować niską liczbę zgłoszeń. Z kolei, gdy w postawionych zagadnieniach poziom trudności okaże się zbyt banalny, istnieje spora szansa, że gra może przyciągnąć oszustów. 

Zasięgi organiczne mogą nie sprostać wymaganiom ilościowym, dlatego tworząc konkurs, warto zainwestować w kampanię reklamową. Podejmując ten krok, trzeba zwrócić uwagę na kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) i dostosowanie celu kampanii do charakteru konkursu. Istotni są również sami użytkownicy. W gruncie rzeczy, to oni stanowią moc napędową całej tej machiny rywalizacji. W pierwszej kolejności do konkursu należy zachęcić osoby, które już są obeznane z marką. Istnieje wtedy większe prawdopodobieństwo, że znając produkt lub usługę firmy, chętniej podejmą się wyzwania konkursowego. Kolejną grupą docelową będą użytkownicy, których zaangażowanie było widoczne w postach z innych kampanii lub ci, którzy zwyczajnie odwiedzali stronę firmową. 

Instagram

Instagram jest drugim pod względem popularności portalem społecznościowym, z którego według statystyk, każdego miesiąca korzysta około 10 milionów użytkowników. Serwis zezwala przeprowadzać i promować konkursy, ale pod warunkiem, że promocja nie jest pod żadnym pozorem sponsorowana, popierana, ani prowadzona przez sam Instagram. Platforma musi być zwolniona z wszelkiej odpowiedzialności. Konkurs wiąże użytkownika z wieloma zobowiązaniami, które pojawiają się w kwestiach prawnych oraz formalnych. Nie można błędnie oznaczać treści konkursowych, ani zachęcać do tego współuczestników. Planując zadanie konkursowe, powinno się wprowadzić jasne zasady, warunki oraz wymagania, które zostaną określone regulaminem.

Co dokładnie powinien obejmować regulamin? Oprócz klarownych zasad, precyzujących udział w konkursie i wyłonienia zwycięzców, musi on zawierać szczegółowe informacje dotyczące nagród, terminów oraz ochrony danych osobowych. Każdy, kto zechce wziąć udział w konkursie, musi mieć dostęp do regulaminu, dlatego dobrze umieścić go w miejscu, gdzie będzie widoczny dla każdego. 

Organizując konkurs na Instagramie, należy przemyśleć strategię. Zadać sobie kilka pytań. Jaki mamy zamiar osiągnąć cel? Do kogo chcemy dotrzeć z przekazem naszego wyzwania? Jakim budżetem w chwili obecnej dysponujemy? Profil marki na Instagramie będzie stanowił doskonały punkt wyjścia w promowaniu zadania konkursowego. To tutaj warto dodawać wpisy i prowadzić bieżącą komunikację z potencjalnymi uczestnikami. Posiadając większe fundusze, warto pomyśleć o współpracy z influencerem, zwłaszcza z takim, którego profil jest kompatybilny z Twoją marką lub produktem. To posunięcie, rzeczywiście może wiązać się z większymi kosztami, ale jednocześnie dostarcza marce wymierne korzyści. Obecność influencera, nie tylko zachęci wielu odbiorców do wzięcia udziału w konkursie, ale zwiększy widoczność i zaangażowanie obserwatorów.

YouTube

Platforma YouTube posiada własny zbiór zasad regulujących organizację konkursów. Wytyczne znajdują się w zakładce Centrum Pomocy, pod tytułem „Zasady i wytyczne YouTube dotyczące konkursów”. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, również i tutaj organizacja konkursu wiąże się ze stworzeniem regulaminu, który sprecyzuje jego przebieg, sposób przyznawania nagród oraz zasady ochrony danych osobowych. Konkurs nie powinien w żaden sposób zostać powiązany z platformą, chyba, że YouTube wyrazi pisemną zgodę, aby być jego partnerem. Co oczywiste, to konkurs nie może naruszać praw osób postronnych, ani do tego zachęcać. Nie należy również wykorzystywać mechanizmów zaburzających miernik zaangażowania użytkowników na serwisie, takich jak subskrypcje, łapki w górę lub w dół oraz wyświetlenia. Ponadto, uczestnicy nie powinni ponosić żadnych kosztów w związku z udziałem w konkursie. Pewną nowością w stosunku do innych platform społecznościowych, jest brak możliwości przekazania praw do zgłoszenia lub przeniesienia praw własności do pracy konkursowej z uczestnika na organizatora.

Prawdę mówiąc, konkursy na serwisie YouTube są bardziej opłacalne dla kanałów, które posiadają większą bazę subskrybentów, ale nie musi to być norma. Tworząc zadanie konkursowe, najlepiej zaangażować użytkowników do komentowania. Biorąc pod uwagę powyższe wymogi, kreatywne odpowiedzi w komentarzach wydają się być jedyną dopuszczalną formą wyrazu w konkursach organizowanych na serwisie. 

LinkedIn

Społeczność LinkedIn zdecydowanie wyróżnia się na tle użytkowników innych platform. To miejsce w sieci integruje konkretną grupę o sprecyzowanych zainteresowaniach i celach. Na LinkedIn możemy spotkać ludzi wykształconych, obejmujących wysokie stanowiska i dbających o rozwój zawodowy. Prowadzenie konkursów na tym serwisie jest znacznie utrudnione, zwłaszcza ze względu na regulamin platformy, który w ogóle nie uwzględnia działań w tym zakresie. Co ważniejsze, regulamin LinkedIn zupełnie odrzuca „promocję wydarzeń, produktów lub usług” w postaci innej niż reklama. W szczególności zakazane są działania, które wymagają zaangażowania użytkowników. Istnieją jedynie dwie opcje manewru taktycznego, aby móc zorganizować w tym miejscu konkurs. W pierwszym przypadku, można umieścić informację o konkursie na profilu firmowym, ale pod warunkiem, że nie nakłaniałoby się użytkowników do aktywnego udziału w konkursie na LinkedIn. Drugim rozwiązaniem jest organizacja opłaconej kampanii reklamowej, która prowadziłaby potencjalnych zainteresowanych na stronę docelową konkursu, znajdującą się choćby na Facebooku. Jeśli któryś z wariantów uda się zrealizować, warto pamiętać o jeszcze jednej ważnej zasadzie. Nigdy przy organizacji konkursów nie używaj botów, gdyż ich obecność na platformie jest absolutnie zakazana. 

Proceder organizacji konkursu na LinkedIn wydaje się niemal niemożliwy do zrealizowania, dlatego warto skupić się na samych użytkownikach LinkedIn, aby wykorzystać ich w charakterze grupy docelowej. Sam serwis może sprawdzić się jako punkt informacji o konkursie i narzędzie reklamowe. Profesjonalna promocja na LinkedIn pozwoli rozwinąć zaangażowanie względem działań konkursowych na platformach zewnętrznych.

Twitter

Z roku na rok Twitter cieszy się coraz większą grupą młodych odbiorców. Ich obecność może zachęcać twórców do organizacji różnego typu konkursów, zwłaszcza, że platforma pod tym względem nie narzuciła większych ograniczeń. Jedyne, czego należy się wystrzegać, to spam. Autentyczność to priorytetowa cecha określająca społeczność tego portalu. Jakikolwiek niewytłumaczalny skok followersów, a następnie gwałtowny ich ubytek na profilu marki lub setki komentarzy o takiej samej treści zwracają uwagę moderatorów serwisu. Podejrzane wydają się być również transakcje sprzedaży i zakupu. Każda taka niepowołana akcja może skutkować zamknięciem konta. Dozwolone w konkursie są tweety, retweety, obserwacje użytkowników, ale i publikowanie treści z odpowiednim hasztagiem. 

Organizacja konkursów na polskim Twitterze stanowi pewną nowość, dlatego  tym bardziej warto działać, przede wszystkim w przypadku, gdy platforma ma być miejscem kontaktu z potencjalnym klientem. Pusty profil na pewno nie zachęca, a wręcz daje poczucie niewiarygodności  w oczach użytkowników. Twórz, tweetuj i organizuj konkursy, najlepiej takie z pazurem. Twitter uchodzi za miejsce bezwzględnej szczerości i krytyki – nie zawsze konstruktywnej. Mając to na uwadze, pamiętaj, aby organizowane przez Twoją firmę konkursy wyróżniały się kreatywnością, atrakcyjnością oraz szczyptą humoru. Warto zwracać uwagę na hasztagi, gdyż to one generują widoczność w serwisie. Opcji na formę konkursu jest naprawdę wiele. Najprostszym zadaniem będą retweety i polubienia, ale dobrze podnosić poprzeczkę. Warto angażować użytkowników w pisanie ciekawych komentarzy pod tweetem konkursowym, tagowanie znajomych, publikowanie zdjęć lub postów z oznaczeniem Twojej marki lub użycie konkursowego hasztagu. Inną, godną polecenia, formą rywalizacji będzie udział w ankiecie lub grze opublikowanej w Twoim tweecie. 

Pinterest

Pinterest nie zabrania organizacji konkursów, ale nie jest również najlepszą platformą do przeprowadzania tego typu akcji. Podobnie, jak w przypadku innych wiodących serwisów społecznościowych, także Pinterest zupełnie odcina się od sugestii, że platforma jest organizatorem konkursu. Regulaminowo, nie zezwala także na wysyłanie więcej niż jednego zgłoszenia na użytkownika.

Pamiętaj, że jeżeli masz możliwość wyboru innej platformy do przeprowadzenia konkursu, to nie wahaj się i wybierz inną platformę. Społeczność Pinteresta nie przywykła do udziału w konkursach, dlatego ich organizacja w tym miejscu może okazać się żmudną i nieopłacalną pracą. Jedyną opcją jest możliwość tworzenia galerii treści w ramach akcji konkursowej. 

Snapchat

Platforma społecznościowa Snapchat, mimo zmian zachodzących na rynku social mediów w ostatnich latach, nadal się prężnie rozwija i zdobywa nowe zasięgi. W Polsce dziennie korzysta z serwisu około 3,6 miliona użytkowników. Nie są to marginalne zasięgi, więc i pole do działania nie jest ograniczone. Podejście platformy do spraw organizacji i promocji konkursów jest dość liberalne. Istotne jest, aby  autor tego typu inicjatyw zobowiązał się przestrzegać wiążących przepisów prawnych. 

Filarem konkursów na Snapchacie jest ogólnodostępny regulamin, który w jasny sposób precyzuje warunki udziału w aktywnościach na serwisie. Stworzyć i udostępnić musi go osoba, odpowiedzialna za organizację konkursu. Podobnie, jak w przypadku innych platform, również firma Snap Inc. zupełnie odcina się od odpowiedzialności względem prowadzonych przez konto działań promocyjnych. Z tego względu nie można korzystać ze znaków towarowych, logo i nazwy Snap Inc. Serwis nie dopuszcza także działań o charakterze spamu i tych, niezgodnych z prawem lub regulaminem. 

TikTok

Na dzień dzisiejszy TikTok uznawany jest w Polsce za jedną z najpopularniejszych i najszybciej rozwijających się platform społecznościowych. Rosnąca sława serwisu sprzyja organizacji konkursów, co TikTok również chętnie umożliwia. Realizator akcji powinien się jednak liczyć z regulaminem konkursu, zgodnością z prawem oraz nagrodami, za które bierze pełną odpowiedzialność. W regulaminie należy umieścić informację, że TikTok w żadnym wypadku nie powinien widnieć jako organizator konkursu. Emisja zadania konkursowego będzie dopuszczona tylko w wypadku, gdy twórca spełni dwa warunki. Po pierwsze, produkt, marka, video lub strona docelowa muszą zostać pozytywnie zweryfikowane przez TikToka. Ta procedura wiąże się z aspektami zgodności reklam na platformie. W drugim przypadku należy zadbać o to, aby nagrody nie występowały w formie gotówki. Na TikToku istotną kwestią są również prawa autorskie, o których należy pamiętać na każdym kroku, zwłaszcza w kwestii wykorzystywania muzyki.

Używając płatnego formatu przy promocji konkursu, powinno się kierować użytkowników do strony na której organizowany jest konkurs lub do kont influencerów, aby wzmocnić zasięgi kreujące akcję. Zalecanym zabiegiem w przypadku TikToka jest wgranie utworu muzycznego do biblioteki. Chwytliwy i przyswajalny kawałek może w łatwy sposób rozproszyć się wśród użytkowników i przynieść konkretne korzyści w postaci organicznej promocji wydarzenia. 

Twitch

Twitch jest platformą streamingową, wokół której zgromadzeni są ludzie o konkretnych zainteresowaniach. Miejsce to jest przede wszystkim dedykowane graczom, artystom i performerom, czyli wszystkim tym, którzy na żywo chcą się dzielić swoimi pasjami. I w tym przypadku istnieje możliwość prowadzenia konkursów. Można to robić, ale pod warunkiem, że Twitch nie poniesie za konkurs żadnej odpowiedzialności. Wystarczy zamieścić odpowiednie oświadczenie i już nie ma przeszkód, aby działać dalej. Jaka forma konkursu rekomendowana jest przez Twitch? W porównaniu z innymi platformami, chyba najbardziej oryginalna, a zarazem wyjątkowo angażująca użytkownika – prowadzenie streamu.

Organizując konkurs dla twórców znajdujących się na platformie, warto zapoznać się z mechaniką i regulaminem gry. Zadanie konkursowe musi być wykonalne. Formuła akcji powinna być również atrakcyjna i zgodna ze współczesnymi, gamingowymi trendami. W przypadku, gdy konkurs jest przygotowywany dla fanów, warto pamiętać o ograniczeniach. Jedynym kanałem komunikacji między Tobą, a użytkownikami jest czat. 

Podsumowanie

Konkursy są najpopularniejszą formą angażowania użytkowników w social mediach. Bądźmy szczerzy, kto nie ma w sobie chociaż minimalnej smykałki hazardzisty? Większość z nas podejmie się wyzwania, gdy zadanie jest realnie wykonalne, a perspektywa atrakcyjnej nagrody znajduje się na wyciągnięcie ręki. Konkursy mogą budować więź między marką a użytkownikiem, a już na pewno podbijają zasięgi. Warto je organizować, aby jednocześnie utrwalać pozytywny wizerunek marki. W końcu takie małe akcje, ale wykonane w rzetelny i kreatywny sposób, mogą efektywnie działać w perspektywie długofalowej. Istnieje szansa, że zadowoleni uczestnicy będą wracać jako wierni marce klienci. Tak, jak wiele mamy platform społecznościowych, tak wiele istnieje regulaminów względem konkursów. Tworząc zadanie konkursowe, pamiętaj, aby zawsze zapoznawać się z regulaminem serwisu i na jego podstawie tworzyć własny.