Jak stworzyć idealną strategię marketingową?

Odpowiednia strategia marketingowa to klucz do sukcesu. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak ją zbudować i zmaksymalizować jej efektywność, czyli jak zdobyć i utrzymać klientów dzięki swojej strategii.

Podstawą idealnej strategii marketingowej jest wyeliminowanie potencjalnych błędów i słabych stron. Jest to możliwe poprzez:

  • zrozumienie konkurencji i odróżnienie się od niej 
  • poznanie rynku, czyli potencjalnych klientów oraz ich oczekiwań względem Ciebie 
  • wyznaczanie jasnych i realistycznych celów
  • integrację kanałów marketingowych
  • śledzenie zmieniających się trendów
  • elastyczności i dostosowanie strategii do aktualnych zmian na rynku
  • monitorowanie wyników i skuteczności działań marketingowych oraz wyciąganie z nich wniosków
  • branie pod uwagę opinii klientów
  • ustalenie konkretnego budżetu

Poniżej znajdziesz 10 elementów idealnej strategii marketingowej.

  1. Dobrze wykonana witryna

W dobie zaawansowanej cyfryzacji strona internetowa to podstawa sukcesu marketingowego. Upewnij się, że jest ona przejrzysta, łatwa i intuicyjna w obsłudze. Oprócz tego witryna powinna przykuwać uwagę potencjalnego klienta, być zoptymalizowana i dostosowana do urządzeń mobilnych. Dla zwiększenia zaufania potencjalnego klienta i więzi z nim warto pamiętać o rozbudowaniu zakładki “O nas”. Dzięki temu możesz zaprezentować Twoje doświadczenie oraz wiedzę i jednocześnie uchylić rąbka tajemnicy poprzez pokazanie się od mniej biznesowej strony.

  1. Budowanie i umacnianie zaufania klientów

Nic tak nie działa na potencjalnego klienta, jak pozytywne opinie innych. Im więcej będziesz mieć pozytywnych komentarzy, tym większe będą Twoje szanse na pozyskanie nowych klientów. Równie istotne jest też reagowanie na zamieszczane komentarze, ponieważ podstawą do budowania trwałych relacji pomiędzy klientami a firmą jest otwarty, stały i szczery kontakt z nimi.

  1. Reklama

Dzięki reklamie dotrzesz do większego grona odbiorców. Reklamy na FB bądź IG pozwolą Ci na aktywne zdobywanie nowych klientów. Warto też zainwestować w reklamy Google, dzięki, którym będziesz wyświetlał się tym użytkownikom, którzy poszukują konkretnych usług i produktów. Jeśli działasz stacjonarnie, to warto reklamować się wśród lokalnych użytkowników. Jeśli Twoja branża pozwala Ci na zdalną współpracę, to koniecznie wykorzystaj to przy tworzeniu reklam i działaj ogólnokrajowo.

  1. Remarketing

Nie zapominaj o tych, którzy np. z jakiegoś powodu porzucili koszyk i opuścili stroną bez finalizacji zamówienia. Skoro już raz byli zainteresowani zakupem, to z pewnością będą podatni na sugestię. Dlatego właśnie warto przypomnieć im o sobie.

  1. Skupienie się na grupie docelowej

Skuteczna strategia marketingowa, to strategia dostosowana do Twojej grupy docelowej. Zatem swój styl i sposób narracji dopasuj właśnie pod tę konkretną grupę. Jeśli Twoim celem jest dotarcie do pokolenia Z to postaw na kreatywne, krótkie i jasne komunikaty. Milenialsi doceniają autentyczność marki i są otwarci na kulturową i społeczną różnorodność. Osoby powyżej 60 roku życia z kolei cenią sobie wysoką kulturę, przystępne dla nich sposoby komunikacji, jasne komunikaty, a także przyjazną obsługę. Dla klientów biznesowych najistotniejszy jest profesjonalizm, rzetelność i innowacyjność. 

  1. Integracja i monitorowanie działań

Elementem idealnej strategii marketingowej jest integracja i uzupełnianie się wszystkich działań marketingowych. Aby maksymalnie zwiększyć ich skuteczność, należy też regularnie sprawdzać skuteczność poszczególnych metod i narzędzi. Dzięki temu w porę będziesz mógł zareagować w przypadku ewentualnego spadku ich efektywności.

  1. Optymalizacja SEO

Zoptymalizowanie witryny pod kątem wyników wyszukiwania jest istotnym elementem strategii marketingowej. Dzięki temu z pewnością zwiększysz widoczność swojej firmy w sieci i zauważysz zwiększenie ograniczonego ruchu na stronie, a także zdobędziesz i utrzymasz przewagę nad konkurentami.

  1. Wykorzystywanie mediów społecznościowych

Social media to istotny element strategii marketingowej. Regularna i odpowiednio stargetowana aktywność w mediach społecznościowych, przyczyni się do budowania trwałych relacji z klientem. Plusem social mediów jest to, że możesz niedużym kosztem promować swoje produkty i usługi. 

  1. Małe kampanie

Testowe kampanie będą szczególnie istotne dla małych firm, z ograniczonym i niedużym budżetem. W takim przypadku decydowanie się na inwestycję wysokich kwot jest ryzykowne, a właśnie dzięki małym kampaniom można przekonać się, które strategie są najefektywniejsze, a które nie przynoszą większych zysków. Dzięki temu unikniesz strat finansowych. 

  1. Analiza konkurencji

Ocena mocnych i słabych stron konkurentów, pozwoli Ci na przekonanie się, jak radzą sobie oni na rynku. Dzięki analizie wyników będziesz mógł uniknąć błędów konkurencji, określić swoje miejsca na rynku, a także przekonać się w jakich obszarach, masz szansę usprawnić swoje działania. Z pozyskaną w ten sposób wiedzą możesz opracować skuteczniejszą strategię marketingową.