Newsletter — do czego służy? Dlaczego warto z niego korzystać?

Newsletter pochodzi z języka angielskiego i oznacza biuletyn informacyjny, regularnie wysyłany do zainteresowanych nim osób. Aby otrzymywać informacje od danej marki, klient musi najpierw dobrowolnie zapisać się do newslettera, poprzez podanie swoich danych.

Dream Creation Martyna Misarko Martyna Misarko

・ 16 marca 2022 ・ 4min.

Koncepcja zakładająca cykliczne informowanie konsumentów narodziła się już wiele lat temu, bowiem odpowiednikiem współczesnego newslettera były czasopisma oraz biuletyny informacyjne, których celem było dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Pierwsze newslettery powstawały jeszcze na długo przed pojawieniem się Emial marketingu. W XVII wieku tworzyli je Holendrzy, wydając jednostronicowe czasopismo zawierające informacje pochodzące z zagranicznych gazet i czasopism. Na początku XVIII wieku w Ameryce Północnej zaczęto publikować „The Boston News-letter”, uważany za pierwszą amerykańską gazetę.

Pomimo tego, że koncepcja newslettera ma już setki lat, to od zawsze służy on temu samemu. Wraz z rozwojem świata, a tym samym cyfryzacją, idea ta przeżyła prawdziwe odrodzenie. Powstanie sieci internetowej wpłynęło na intensywny rozwój firm, zarówno małych jak i dużych, chcących dotrzeć do jak największej ilości użytkowników. W związku z tym, że w obecnych czasach nie ma nikogo kto, mając dostęp do sieci, nie miałby własnej poczty elektronicznej, newslettery wciąż cieszą się dużą popularnością. Badania pokazują, że nawet 80% użytkowników chętnie otrzymuje oferty marketingowe.

Newsletter jest jednym ze skuteczniejszych sposobów realizacji głównego zadania większości przedsiębiorstw, czyli celu sprzedażowego oraz biznesowego. Usługa pozwala na bezpośrednie dotarcie do określonej grupy docelowej oraz na stworzenie więzi pomiędzy marką a klientem. Cele newslettera różnią się, w zależności od charakteru naszego przedsiębiorstwa. Za pośrednictwem newslettera można poinformować o nowych ofertach, rabatach i wyprzedażach lub też o nowych postach publikowanych na blogu czy o nadchodzących wydarzeniach, związanych z naszą firmą.

Charakterystyczną cechą newslettera jest jego wysoka skuteczność, wynikająca z tego, że klienci, którzy zdecydowali się na korzystanie z tej usługi, sami dążą do nawiązania kontaktu z marką. Z kolei w przypadku social mediów nie możemy mówić o powstaniu trwałej więzi, bowiem obserwatorzy często pod wpływem danego postu decydują się na polubienie naszego profilu, a następnie już nigdy więcej go nie odwiedzają.

Istotną zaletą newslettera jest możliwość utrzymania stałej więzi i kontaktu z klientem. Regularne wysyłanie informacji sprawia, że odbiorca sam czeka na dane treści, a tym samym nie zapomina o firmie, jej usługach lub produktach. Wówczas marka staje mu się coraz to bliższa. Ma to swoje pozytywne odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych, jako że większość konsumentów podświadomie decyduje się na zakup znanych mu już produktów, wzbudzających zaufanie.

Wykorzystywanie newslettera jest korzystne zarówno z punktu widzenia marki, jak i konsumenta. Z uwagi na to, że jedynym sposobem na otrzymywanie wysyłanych przez przedsiębiorstwo ofert, jest samodzielne zapisanie się do newslettera, treści przesyłane w ten sposób nie są przez odbiorcę traktowane jako niepotrzebny spam, a raczej jako materiał informacyjny, dzięki któremu może on być w stałym kontakcie z daną marką. Dodatkowo poprzez subskrypcję newslettera klient otrzymuje najczęściej dodatkowe rabaty na usługi i produkty oferowane przez markę. Ważne, z punktu widzenia konsumenta, jest także to, że jeśli tylko poczuje on, że informacje przekazywane za pośrednictwem newslettera są mu nieprzydatne, ma prawo do rezygnacji z subskrypcji. Możne mieć też jednocześnie pewność, że wszelkie dane, które przekazał firmie, są chronione z uwagi na obowiązujące prawo. Możliwość zrezygnowania z newslettera jest z kolei dla firmy wyzwaniem, ponieważ musi ona zadbać o to, aby jak najrzadziej dochodziło do takich sytuacji. Dlatego ważne jest, by treści przesyłane subskrybentom były dla nich interesujące i angażujące.

Dzięki newsletterowi możesz zgromadzić listę adresów pocztowych klientów, którzy być może jeszcze nie zdecydowali się na Twoje usługi, jednak stanowią grupę potencjalnych klientów, których możesz zdobyć właśnie poprzez newsletter. Warto pamiętać też o tym, że im częściej dany konsument spotyka się z ofertą, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że zechce z niej skorzystać. Lista emailowa mogłaby okazać się szczególnie przydatna w sytuacji, gdy platformy społecznościowe, takie jak Facebook czy Twitter, przestałyby istnieć w wyniku awarii serwera lub w wyniku spadku ich popularności. Mając swój własny spis, w takich sytuacjach nie grozi Ci utrata kontaktu z klientem.

Poprzez rozsyłanie newslettera i podpisywanie wiadomości swoim imieniem i nazwiskiem, a także poprzez formułowanie ich w formie standardowej korespondencji emailowej, możesz stać się w oczach odbiorcy bardziej autentycznym, a tym samym godnym zaufania. Dodatkowo tworząc newsletter, warto też spersonalizować wiadomość, np. poprzez umieszczenie w tytule imienia odbiorcy. To również będzie miało pozytywny wpływ na odbiór marki i zwiększenie skuteczności newslettera.

Powodem, dla którego warto korzystać z tej usługi, są również niskie koszty. W tym przypadku musisz ponieść jedynie koszt wybranego narzędzia do wysyłki informacji. Jest to znacznie tańsze niż kampanie remarketingowe oraz płatne promocje.

Podsumowując, newsletter jest w obecnych czasach usługą niezbędną dla marek, chcących nawiązać trwałą więź z jak największą liczbą klientów. Warto korzystać z tej usługi z uwagi na to, że większość konsumentów jest zadowolona z regularnego otrzymywania ofert od ulubionych, a nawet nieznanych im marek. Dodatkowo, dzięki newsletterowi możesz stworzyć sobie własną bazę stałych oraz potencjalnych klientów.