Jak zbudować skuteczną kampanię PPC?

Chcesz szybko zwiększyć ruch na stronie i podnieść sprzedaż? Z naszym przewodnikiem dowiesz się, jak skutecznie zaplanować i prowadzić kampanię PPC, płacąc tylko za wyniki i maksymalizując efektywność swoich reklam.

Kampania PPC (Pay Per Click), czyli dosłownie płacenie za każdorazowe kliknięcie w reklamę. Oznacza to, że w tego typu kampanii nie płacisz za sam fakt zamieszczenia reklamy, a za jej skuteczność, a więc kliknięcie w nią. Tworząc taką kampanię, opierasz się na systemie aukcyjnym, a więc podajesz najwyższy koszt, jaki jesteś gotów zapłacić za 1 kliknięcie i bierzesz udział w licytacji pomiędzy różnymi reklamodawcami. Tym, co również wpływa na miejsce wyświetlania się kampanii, jest dobór słów kluczowych. Istotna jest ich konkurencyjność w Twojej branży czy regionie oraz autorytet witryny, do której kieruje link zamieszczony w reklamie.

Korzyści z kampanii PPC

Do głównych korzyści płynących z kampanii PPC można zaliczyć:

  • Szybkie rezultaty: Przy odpowiednio zaprojektowanej kampanii można w stosunkowo krótkim czasie zauważyć pierwsze efekty, takie jak większy ruch na stronie, co z kolei wpływa na zwiększenie sprzedaży.
  • Płacenie tylko za kliknięcia: Płacisz jedynie za przeniesienie użytkownika na Twoją stronę, a nie za wyświetlenie reklamy.
  • Wyszukiwanie odpowiednich fraz: Samodzielnie ustalasz i analizujesz frazy kluczowe, co pozwala na identyfikację tych, które mają największy potencjał sukcesu.
  • Stała analiza efektywności kampanii: Możesz na bieżąco monitorować i oceniać wyniki swojej kampanii.
  • Kontrola wydatków: Samodzielnie decydujesz, ile chcesz lub możesz przeznaczyć na kampanię.
  • Elastyczność: W każdej chwili możesz modyfikować kampanię, zmieniając budżet, frazy kluczowe czy grupę docelową.

Popularne typy kampanii PPC

  • Google Ads: Możesz dodawać linki do wyników wyszukiwania Google oraz innych witryn współpracujących z Google w ramach programu Google AdSense.
  • Remarketing Google Ads: Forma reklamy przypominająca klientom o tym, że porzucili swój koszyk lub już korzystali z oferty danego sklepu.
  • Meta ADS: Skierowane do użytkowników platform Instagram, Facebook, Messenger itd.
  • Google Shopping: Reklamy wyświetlające się w karcie produktu użytkownikom wyszukiwarki Google.
  • Kampanie na LinkedIn: Skierowane do profesjonalistów i firm.

Jak zbudować skuteczną kampanię PPC?

Efektywność kampanii opiera się na kilku ważnych aspektach. Oto 9 punktów, które sprawią, że Twoja reklama będzie skuteczna:

1. Cele

Podstawą jest ustalenie celów, czyli tego czy chcesz np. zwiększyć swoją sprzedaż, pogłębić świadomość marki czy może raczej skłonić odbiorcę do zapisania się do newslettera. Cel powinien być jasny i prosty. Na początku należy też określić budżet, jaki możesz przeznaczyć na swój cel. Możesz do tego wykorzystać specjalne narzędzia, dzięki którym otrzymasz sugestię wysokości stawki dla określonej kampanii.

2. Targetowanie

Następny krok to targetowanie, czyli wyznaczenie konkretnej grupy docelowej, która najpewniej będzie zainteresowana Twoją ofertą. Przy targetowaniu należy brać pod uwagę m.in. wiek odbiorców, ich zainteresowania, płeć czy lokalizację.

3. Frazy kluczowe

Następny etap to spisanie słów kluczowych. Celem fraz kluczowych jest generowanie wartościowego ruchu na stronie. Lista powinna zawierać nie tylko często używane jednowyrazowe frazy z tzw. krótkiego ogona, ale też frazy długiego ogona, składające się z około 5 słów. To właśnie długie frazy generują główny ruch powiązany z wyszukiwaniem. Wybierając słowa kluczowe, możesz kierować się nie tylko dodawaniem ich do listy, ale też eliminowaniem tych, które z większym prawdopodobieństwem trafią do innych, a więc nieodpowiednich odbiorców. Jest to szczególnie istotne, jako że ta grupa odbiorców nie przyniesie Ci konwersji. 

Warto pamiętać, że im bardziej szczegółowe będą Twoje słowa kluczowe, tym większe będą szanse na powodzenie kampanii. Dodatkowo pomimo tego, że popularne wyszukiwania generują ruch, to nie są gwarancją opłacalności kosztu jednego kliknięcia. Oznacza to, że właśnie mniej konkurencyjne frazy mają większy współczynnik konwersji. Dlatego warto je dodawać nie tylko w nagłówkach, ale też w treści kampanii.

4. Segmentacja

Segmentacja to sposób na osiąganie lepszych wyników w kampaniach Google Ads. Dzieląc produkty na powiązane tematycznie grupy, możesz dla każdej z nich stworzyć odrębną grupę reklamową i osobną reklamę. Unikaj zbyt szerokich kampanii, które mogą nie dotrzeć do odpowiednich użytkowników. 

Dlatego jeśli zajmujesz się sprzedażą ubrań i chcesz stworzyć grupę reklamową z sukienkami, to, zamiast wpisywać np. „sukienka, sukienki, sukienki weselne”, zastosuj frazę „zielona sukienka 38, sukienka maxi z koronką”. 

5. Tworzenie reklam dynamicznych

Dynamiczna kampania przybiera graficzno-tekstowy format. Jest to kolejny sposób na zmaksymalizowanie skuteczności kampanii w GoogleAds. Dynamiczne reklamy umożliwiają poszerzanie zestawu słów kluczowych oraz pomogą przy ewentualnym problemie luk w wybranych zestawieniach, jednocześnie nie narażając Cię na wyższe koszty. Efektywne wykorzystanie tych reklam zapewnią Ci poniższe wskazówki:

  • Podzielenie sekcji witryn na odrębne reklamy. Dzięki temu nagłówki będą trafniejsze, a adresy do reklam dynamiczniejsze.
  • Stworzenie listy adresów URL, które nie mogą pojawić się w kampanii PPC. Skup się na tym, co chcesz uwydatnić, czyli np. na Twojej polityce zwrotów.
  • Wykorzystanie pełnych rozszerzeń reklamy.
  • Skupienie się na wybranej grupie odbiorców i skierowanie do niej swoich działań reklamowych.

Pamiętaj, że za wysoką skutecznością kampanii dynamicznych idzie nadzór nad nimi oraz modyfikowanie na bieżąco.

6. Tworzenie kampanii produktowych

Poprzez ten format reklamy możesz zaprezentować swoje produkty w formie wizualnej, która wyglądem przypomina witrynę sklepową. Dlatego sprawdzi się on np. w branży modowej. Podstawą takiej reklamy są jakościowe i przyciągające uwagę odbiorcy zdjęcia produktów. W tego typu kampanii nie podaje się słów kluczowych. Istotną zaletą kampanii produktowych jest ich niski koszt za kliknięcie. 

7. Śledzenie i analiza konwersji

Istnieją czynniki, które pozwolą Ci na zbadanie efektywności kampanii. Mając wiedzę na ten temat, wiesz już, co warto zmienić oraz zoptymalizować dla lepszych rezultatów. Wnioski możesz wyciągnąć, badając:

  • CTR, czyli współczynnik klikalności. Jest to stosunek ilości kliknięć do liczby wyświetleń kampanii. Na tej podstawie możesz ocenić atrakcyjność reklamy i to, czy jest ona wystarczająco zachęcająca do interakcji.
  • Wynik jakości, czyli wskaźnik, dzięki któremu ocenisz trafność, skuteczność i użyteczność fraz kluczowych reklamy
  • CPC, czyli koszt za jedno kliknięcie. Jest to informacja na temat tego, ile należy zainwestować w zdobycie nowego klienta. Wynik ten warto zestawić z ceną swoich usług, marżą i średnią wysokości CPC w Twojej branży.
  • współczynnik odrzuceń, czyli ilość osób, które wyświetliły reklamę, a następnie opuściły witrynę. Wysoka wartość może być dowodem na to, że kampania została skierowana do zbyt szerokiego grona osób.
  • współczynnik konwersji, czyli to, w jakim stopniu kampania miała swoje przełożenie na wartościowy ruch użytkowników.

8. Modyfikowanie kampanii

Istotne jest to, aby od razu reagować na skuteczność kampanii bądź na jej brak. Wprowadzanie zmian na bieżąco nie tylko zwiększy efektywność reklamy, ale też pozwoli Ci na obserwowanie, w jaki sposób odbiorcy reagują na Twój przekaz. To z kolei umożliwi Ci budowanie świadomości marki i precyzyjniejsze kierowanie linków np. do tych, którzy porzucili koszyki w trakcie transakcji.

9. Zadbanie o witrynę

Tworząc kampanię reklamową, warto pomyśleć też o aspekcie wizualnym Twojej strony. W końcu to tam reklama skieruje potencjalnego klienta. Dlatego istotne jest, aby wygląd strony zachęcał go do pozostania na dłużej. Istotne jest to, żeby takie elementy jak np. formularz kontaktowy, czy dane firmy były przyjazne w odbiorze i użyteczne. Dodatkowo warto też zadbać o możliwie jak najkrótszy czas ładowania strony.