BIO na Instagramie to krótki biogram, składający się zaledwie ze 150 znaków, zamieszczony bezpośrednio pod zdjęciem profilowym. Jest to swego rodzaju wizytówka, na podstawie której potencjalny klient może zostać z Tobą na dłużej, bądź od razu wyjść z Twojego profilu. Musisz zatem postarać się przekonać go do siebie i zachęcić do nawiązania z Tobą współpracy.
Jeśli chcesz, żeby Twój firmowy BIO był zachęcający, to musisz zacząć od opracowania strategii. Tworząc opis, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań i zastanowić się, co dokładnie chcesz zamieścić w opisie i jakich efektów oczekujesz. Rozważ następujące kwestie:
- Określenie swojej marki. Zastanów się, jaką firmą chcesz być w oczach klientów i czym chciałbyś się wyróżnić.
- Styl komunikacji. Przemyśl to, czy chcesz zwracać się do odbiorców formalnie, czy może jednak bardziej na luzie.
- Wybór hasztagów. Warto zastanowić się nad tym do kogo mają one konkretnie dotrzeć.
- Plan publikacji. Plan obejmuje takie kwestie jak np. to, czy będziesz zamieszczał content regularnie, czy będą to cykle, czy raczej luźne, niepowiązane ze sobą posty.
- Styl graficzny. Pod tym kryje się m.in. stosowanie wybranego filtra, dominacja określonych braw, bądź stawianie na różnorodność kolorystyczną.
Analiza i krystalizowanie się strategii pozwoli Ci na określenie konkretnych założeń i zbudowanie silnego BIO.
Jakie cechy powinno mieć dobre BIO?
- Jasno sprecyzowany opis
W opisie powinny znaleźć się podstawowe informacje, czyli to, czym konkretnie zajmuje się Twoja firma i w jaki sposób możesz pomóc odbiorcom. Staraj się unikać ogólnych, nic nikomu nie mówiących określeń, a zamiast tego skup się np. na konkretnych usługach, jakie świadczysz. Tworząc tekst, warto skorzystać ze słów kluczowych i hasztagów, dzięki którym zaoszczędzisz nawet kilkanaście znaków.
- Odpowiednio dobrane zdjęcie profilowe
To, co powinno się tam znaleźć, jest zależne od charakteru Twojej działalności. Jeśli jesteś twarzą swojej firmy, to pokaż to i umieść tam właśnie swój wizerunek. W ten sposób zapadniesz odbiorcom w pamięć bardziej, niż zamieszczając niewielką, niewyraźną fotografię całej sylwetki. Jeśli jednak nie firmujesz się swoją twarzą, to w profilowym zdjęciu powinno znaleźć się logo firmowe, bądź jego uproszczona wersja, w przypadku gdy jest to np. długa nazwa.
- Oznaczenie lokalizacji
Dzięki dodaniu w BIO informacji na temat tego, gdzie działasz, łatwiej będzie Ci trafić do klientów z okolicy. Będzie to szczególnie istotne dla biznesów usługowych, których prowadzenie wymaga spotkań face to face, czyli takich jak fryzjer czy gabinet kosmetyczny.
- Dodanie hasztagów
Jeśli regularnie dodajesz content i oznaczasz go za pomocą jednego, firmowego hasztagu, to właśnie to oznaczenie zamieść w BIO. Dzięki temu możesz wpłynąć na zwiększenie swoich zasięgów. Pamiętaj, że użycie w opisie znanych i popularnych hasztagów zamiast długich zdań, pozwoli Ci na przekazanie informacji bez ”tracenia” znaków, które są w wypadku BIO na wagę złota.
- Wstawianie aktywnych linków
Są to linki, za pośrednictwem których obserwator może się przenieść na wybraną przez Ciebie witrynę. Może to być np. przekierowanie do Twojej strony internetowej, bloga, kanału na YouTube, e-booka, bądź wizytówki. Do stworzenia swojej wizytówki możesz wykorzystać bezpłatną stronę linktr.ee.
- Emotki
Dopasowane, estetyczne oraz oszczędnie użyte emotki świetnie się sprawdzą jako kreatywne dopełnienie BIO. Dodatkowo pasują one pod rodzaj komunikacji, jaki można nawiązać z potencjalnym klientem za pośrednictwem Instagrama.