Jak osiągnąć spójność?
Warto w takim przypadku wykorzystać archetypy opracowane przez Margaret Mark i Carol S. Pearson i zaprezentowane w książce „The Hero and the Outlaw. Building Extraordinary Brands Through The Power of Archetypes”.
Poniżej zobaczycie wartości, którymi kierują się dane archetypy. Mogą się Wam przydać w kreowaniu Waszej marki.
- Buntownik – zmiana, swoboda, niezależność, sprawiedliwość, uczciwość, odwet, działanie na wskutek poniesionej krzywdy
- Czarodziej – zmiana, magia, wiedza, wizja, idea, konsekwencja w działaniu, odkrycie nowej myśli, wiedzy
- Uwodziciel – piękno, zmysłowość, bliskość w relacji, przyjaźń sympatia, tolerancja
- Dowcipniś – radość, szczęście, zabawa, śmiech, optymizm, bycie pomocnym
- Zwykły człowiek – tworzenie relacji, więzi, bycie we wspólnocie, równość, braterstwo, inkluzja
- Opiekun – opieka, wsparcie, pomoc, troska, poznanie drugiego, wykonywanie czynności dla drugiej osoby
- Władca – władza, moc, pomyślność, dobrobyt, status, prestiż, sukces
- Innowator – kreatywność, oryginalność, rozwiązywanie problemów, wyrażanie siebie, wyobraźnia, różnorodność
- Niewinny – bezpieczeństwo, prostota, uczciwość, szczęście, etyka w działaniu, dobro
- Mędrzec – mądrość, inteligencja, wiedza ekspercka, informacja, dzielenie się wiedzą z innymi
- Odkrywca – przygoda, eksploracja świata, wyprawa w nieznane, samorozwój, wolność
- Bohater – odwaga, biegłość w czymś, mistrzostwo, odwaga, rozwój społeczny, obrona przed niekorzystnym wpływem społecznym.
Jak zbudować strukturę, żeby przyciągnąć odbiorcę?
Ważne jest, aby pamiętać o tym, że opowieść powinna mieć swoją własną dynamikę, koloryt, a także haczyk będący punktem, który przyciągnie uwagę odbiorcy. Taką strukturę możecie zaplanować w trzech aktach.
- Sytuacja początkowa (status quo)
- Problem i jego rozwiązanie
- Zakończenie
W pierwszym akcie powinno się przedstawić bohatera, którego będzie dotyczyć Wasza opowieść. Ważne, żeby to się odbywało w naturalnym środowisku naszej postaci. Wasz sposób wyboru archetypu i systemu wartości będzie wskazywać kierunek opowieści oraz rzeczywistość, w której wszystko się dzieje. Musi ona być jednak znana odbiorcy.
W kolejnym akcie wskazywany jest problem, zadanie, czy inna trudność, która wymaga od postaci podjęcia konkretnego działania. Tutaj wyróżniamy trzy różne działania. Rozwiązanie będzie idealna dla innowatora, mędrca, żartownisia, niewinnego i czarodzieja. Natomiast na wybór postawi outsider, wielbiciel, zwykły człowiek i opiekun. Do walki stanie bohater, władca i odkrywca.
W ostatnim akcie następuje puenta naszej historii. Postać przedstawia odbiorcy wiedzę praktyczną, którą nabył w czasie swoich trudności. Odbiorca może takie informacje wykorzystać we własnym życiu. Właściwy dobór archetypu, gdzie będzie godził cechy oferowanego produktu z potrzebami grupy docelowej doprowadzi do wzbudzenia pragnienia posiadania dobra lub skorzystania z usługi.