Aplikacje jednostronicowe różnią się nieco od tzw. witryn typu one page. Aplikacje są dosłownie jednostronicowe, nie mają linków nawigacyjnych, które dałyby złudzenie, że strona się zmienia.
Jest to rodzaj jednostronicowej aplikacji (SPA), która uwzględniając interakcję internauty, dynamicznie wyświetli interesującą go zawartość strony, zamiast załadowania całości. Dzięki temu użytkownicy mogą przeskakiwać do kolejnych części, mając przy tym wrażenie zmieniania się strony, bez konieczności odświeżania jej.
Poniżej znajduje się ilustracja przedstawiająca różnicę między interakcją tradycyjnej strony z serwerem a interakcją pojedynczej aplikacji z serwerem.
Tego typu aplikacje są korzystne dla internauty, bowiem przenoszą go do najbardziej interesujących dla niego sekcji. Jednakże mają one swoje plusy i minusy. Przede wszystkim, konwersja stron na urządzenie mobilne, a także samo korzystanie z nich, stają się łatwiejsze dzięki jednostronicowej aplikacji. Co więcej, ładują się one znacznie szybciej niż te wielostronicowe. Jednostronicowe aplikacje pozwalają na większą kontrolę internauty i kierowanie go w konkretnym kierunku, bez obaw, że będzie przeglądać aplikację w złej kolejności.
Plusem jest także to, że to Ty decydujesz, w jakiej kolejności zostaną zaprezentowane informacje na stronie, dzięki czemu możesz ją dopasować pod swoją wizję i potrzeby. Korzyścią płynącą z tego typu aplikacji jest także to, że linki, będące jedynym z czynników określających pozycję stron w rankingu, wskazują na główny adres URL. Jednak aplikacje te mają także minusy. Projektuje się je zazwyczaj wedle jednej koncepcji, przez co ich pozycja w rankingu zostaje ograniczona dla szerszej gamy słów kluczowych. Dlatego jeśli pozyskujesz klientów w dużej mierze za pomocą wyszukiwarki Google, korzystniejsze będzie dla Ciebie zaprojektowanie wielostronicowej witryny, zawierającej słowa kluczowe na każdej stronie. Kolejną wadą jest ograniczenie miejsca na zamieszczanie szczegółowych treści. Przy pracy z takim aplikacjami nie ma też możliwości korzystania z zaawansowanych strategii SEO, w tym np. z opcji uporządkowania witryny w kategorie i podkategorie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, czy takie aplikacje są korzystne dla SEO, bowiem jest to bezpośrednio zależne od Twoich celów i założeń.