9 tipów jak wykorzystać cykl życia produktu – sukces na każdym etapie

Cykl życia produktu to najprościej mówiąc droga, jaką przechodzi dany produkt na rynku. Początkowa faza to wprowadzenie produktu na rynek. Naturalną koleją rzeczy jest promowanie go wśród potencjalnych klientów. Dlatego w tej fazie możesz zastosować 4 różne strategie marketingowe. Pamiętaj, że niezależnie od wybranej strategii, nie musisz bać się podkreślania zalet produktu oraz tego czym […]

Cykl życia produktu to najprościej mówiąc droga, jaką przechodzi dany produkt na rynku. Początkowa faza to wprowadzenie produktu na rynek. Naturalną koleją rzeczy jest promowanie go wśród potencjalnych klientów. Dlatego w tej fazie możesz zastosować 4 różne strategie marketingowe.

  1. Szybkie “zbieranie śmietanki”, czyli ustalenie wysokiej ceny wyjściowej i intensywna promocja produktu. To będzie skuteczne, gdy nie ma on konkurencji na rynku.  
  2. Powolne “zbieranie śmietanki”, czyli wprowadzenie wysokiej ceny początkowej, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów promocji dobra. Jeśli sytuacja rynkowa Twojej firmy jest stabilna, a popyt na produkt jest ograniczony, to śmiało korzystaj z tej strategii. 
  3. Szybka penetracja, czyli niska cena oraz wysokie koszty promocji. Będzie to skuteczne w przypadku, gdy produkt ma dużą konkurencję na rynku
  4. Powolna penetracja, czyli niska cena z ograniczonymi kosztami promocji. Jeśli działasz na bardzo konkurencyjnym rynku i chcesz dotrzeć do szerokiego grona klientów, to wykorzystaj właśnie tę strategię.

Pamiętaj, że niezależnie od wybranej strategii, nie musisz bać się podkreślania zalet produktu oraz tego czym różni się od konkurencyjnych dóbr. Warto kierować przekaz bezpośrednio do grupy odbiorców, która może być nim zainteresowana. 

  1. W fazie wzrostu możesz wykorzystać ugruntowaną pozycję produktu i podkreślać jak wielu fanów zdążył pozyskać od momentu wprowadzenia go na rynek. Warto przytaczać pozytywne opinie zadowolonych klientów i stale podkreślać zalety. 
  2. W fazie wzrostu istotne są też działania PR-owe, czyli budowanie lojalności wśród swoich klientów. Możesz to zrobić poprzez nawiązywanie z nimi bezpośredniego kontaktu np. za pomocą social mediów, jakościowej obsłudze czy reagowanie na ich potrzeby.
  3. W fazie dojrzałości firma i produkt cieszą się dużym zaufaniem i popularnością, jednak można zaobserwować powolną stagnację. Wtedy warto przyciągnąć uwagę klientów za pomocą korzystnej promocji bądź innowacji w postaci nowego designu. Nie zapominaj o rozpoczętym już budowaniu lojalności i świadomości marki.
  4. W fazie spadku, nie masz już nic do stracenia. Być może ze względu na zbyt dużą konkurencję bądź przestarzałość Twój produkt lada chwila zostanie zastąpiony czymś nowszym i ciekawszym. Dlatego musisz działać i wyprzedawać go, póki jeszcze zainteresowanie całkiem nie spadło. 
  5. W fazie spadku możesz też zawalczyć o produkt poprzez zmianę designu opakowania, zmianę nazwy bądź ulepszenie produktu.