Rebranding to nic innego jak rewitalizacja marki. Można to robić na wiele sposobów, ale należy przede wszystkim robić to umiejętnie. Sprawdź, czego unikać w rebrandingu swojej marki.
- Powierzchowność
Rebranding to nie tylko zmiana loga, odświeżenie strony internetowej, wizytówek czy informacji na temat kultury firmowej. Przekształcenia w aspekcie wizualnym to jedynie subtelny sygnał dla klientów o zmianach w Twoich celach, wartościach lub strategii biznesowej.
- Postrzeganie rebrandingu jako kosztów
Rebranding powinien być dla firmy naturalnym i niezbędnym etapem ewolucji, a nie zbędnym kosztem. Rebranding to procesu wymagający nakładów pieniężnych, opracowania odpowiedniej strategii oraz zrozumienia, że kreowanie wizerunku firmowego to inwestycja, a nie koszt. Dzięki temu będziesz mógł oczekiwać wymiernych efektów, bo rebranding to inwestycja, która się zwraca!
- Brak pomysłu i planu
Rebranding wymaga współpracy i koordynacji na wielu płaszczyznach jednocześnie. Dlatego współpraca m.in. marketingu, sprzedaży czy działu HR to klucz do udanego rebrandingu. Może się okazać, że rebranding będzie wymagał od Was jednoczesnych zmian na poziomie wartości firmowych, produkcji i projektów. To nie będzie skutecznie działało bez odpowiedniego, długofalowego planu uwzględniającego wszystkie działy.
- Bierność i opór przed zmianami
Strach przed zmianami i opór to naturalne reakcje. W przypadku oporu rynkowego i masowej krytyki łatwo się załamać. Jednak, jeśli rebranding ma się powieść, to nie możesz być wobec nich obojętny. Żeby rebranding się udał, musisz być pewien swoich decyzji. Warto poprzeć je odpowiednimi argumentami i się nie poddawać. Bierność to najgorsze rozwiązanie. Przecież nikt z nas nie lubi, gdy się go ignoruje.
- Syndrom “Zosi Samosi”
Nie obawiaj się ewentualnych negatywnych ocen i przyznania się do błędów. To, że coś może Ci się nie udać, jest normalne! Dlatego przed podjęciem działań warto posłuchać rad kogoś, kto już ma doświadczenie w tej materii. Dyskusja i analiza działań na pewno zaowocuje w przyszłości. Pamiętaj, że działanie z przekonaniem o tym, że znasz się na rebrandingu najlepiej i ignorowanie innych mogą okazać się zgubne.
- Brak komunikacji
Brak porozumienia to podstawowy błąd rebranding. O zmianach nie informuj jedynie ludzi na najwyższych szczeblach. Dzięki skutecznej komunikacja ze wszystkimi współpracownikami będziesz miał większą kontrolę nad sytuacją. Może się nawet okazać, że ktoś inny udoskonali Twoją strategię.
Nie zapominaj też o komunikacji z klientami. Nie wystarczy zamieścić jedynie posta o rebrandingu w social mediach. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby skorzystać np. z płatnych reklam.
- Przekonanie, że rebranding to lek na wszystko
Zmiany wizerunkowe nie wyleczą Twoich wszystkich zmartwień. Być może problemem nie jest wizerunek, a nieodpowiedni dobór pracowników i dostawców bądź zbyt niska jakość produktów? Rebranding to skuteczna strategia, ale należy do niej podchodzić z umiarem i rozsądkiem.
- Skrajności
Zarówno pochopność jak i radykalizm będą miały tak samo negatywny wpływ jak nadmierna łagodność Twoich działań. Podstawą jest przemyślana strategia i dopasowanie jej tempa do oczekiwanych rezultatów.