- Nieznajomość grupy docelowej
Podstawą dla zrozumienia i poznania docelowej grupy odbiorców niezbędna jest empatia i wejście w ich buty. Warto postawić się w sytuacji klientów i zastanowić się nad ich potrzebami i oczekiwaniami wobec Twoich usług, czy też produktów. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie korzyści mogą oni czerpać z zakupów oraz jakie problemy zostaną rozwiązane wraz z transakcją?
Sposobem na zrozumienie grupy odbiorców jest również opracowanie tzw. buyer persony, czyli modelu docelowego klienta. Buyer persona jest marketingowym narzędziem, dzięki któremu z łatwością zwizualizujesz sobie potencjalnego odbiorcę i dobierzesz trafną i skuteczną strategię działań sprzedażowych oraz komunikacji z klientami. Tworzy się ją w oparciu takie dane jak: płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie, zawód, zainteresowania oraz oczekiwania klientów.
Dla zrozumienia odbiorcy warto również skorzystać z narzędzi oferowanych przez Google, w tym z Google Analytics. Tam znajdziesz informacje na temat internautów korzystających z Twojej witryny.
Innym narzędziem, które warto wykorzystać, chcąc zrozumieć klienta, jest mapa empatii. Można tam znaleźć wiele map wraz z opisem ich elementów. Składają się one z kilku obszarów, które pozwalają nam zrozumieć, m.in. co widzi, co myśli, co czuje, co mówi i co robi klienta w związku z danymi produktami i usługami.
- Nieodpowiednie targetowanie reklam
Nieprzemyślana i nieprecyzyjna taktyka targetowania, skierowana w zbyt szeroką grupę odbiorców nie wpłynie pozytywnie na sprzedaż. Efektywniejsze sposobem będzie skupienie się na mniejszej grupie, do której skierujesz reklamę dopasowaną pod jej oczekiwania i potrzeby.
W targetowaniu istotne jest także wykluczenie tej grupy osób, do której nie chcesz trafić. Wątpliwe jest, że mężczyzna zdecyduje się np. na kupno sukienki. Zatem takie wykluczenia jak płeć, wiek, lokalizacji czy zainteresowania są szczególnie ważne. Dobrze dopasowane targetowanie powoli nie tylko utrzymać wskaźnik CTR na odpowiednim poziomie, ale także zaoszczędzić pieniądze, które mogłyby zostać wydane na reklamę powstałą dla niesprecyzowanej grupy odbiorców.
- Niewykorzystywanie remarketingu
Dla analizy zachowań klientów na stronie internetowej warto zainstalować narzędzie analityczne Facebook Pixel, umożliwiające jednocześnie realizowanie działań remarketingowych. Narzędzie mierzy bowiem takie działania jak: dodawanie produktów do koszyka, wypełnianie formularza czy też przesyłanie zapytań. Dzięki analizie danych możesz zastosować remarketing i dotrzeć do tych, którzy wykazali się aktywnością oraz zainteresowaniem wobec naszych usług i produktów.
Menedżer reklam na Facebooku pozwala nam na grupowanie odbiorców w podstawowe oraz niestandardowe grupy remarketingowe.
Oprócz gotowych opcji, mamy także możliwość tworzenia własnych grup. Chcąc dotrzeć np. do tych, którzy weszli na Twoją stronę 3 miesiące temu, a nie wykazali się aktywnością w 2 ostatnich miesiącach, możesz stworzyć dla nich niestandardową grupę. W tej sytuacji należy zaznaczyć osoby, które odwiedziły stronę w ciągu ostatnich 90 dni, a jednocześnie wykluczyć te, które odwiedziły w ciągu 60 ostatnich dni.
- Brak strategii reklamowej
Kampanię reklamową warto zacząć do wpływania na świadomość odbiorców i pozwalania im się poznać. Pamiętaj, że nawet najlepsza treść i kreacja, nie wygrają z siłą przyzwyczajenia i wyboru tego, co znane i lubiane.
Podstawą dla skutecznej kampanii jest określenie celu, jaki chcesz poprzez nią osiągnąć, tj. tego, czy chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki, czy też zwiększyć jej zasięgi. W zależności od tego, co wybierzesz, zastosuj odmienną taktykę. Jeśli chcesz, aby Twoja marka zapadła w pamięć odbiorcom, skup się na reklamie mającej zwiększyć jej rozpoznawalność. Pomoże Ci w tym opcja “Rozpoznawalność marki”. Kolejna reklama na Facebooku powinna angażować odbiorcę i budować ruch na stronie. To pozwoli na oddzielenie przypadkowych osób, od tych, którzy są w rzeczywistości zainteresowaniu Twoim sklepem czy marką. Z sekcji “Działania” spośród dostępnych opcji warto wybrać cel reklamowy. Mamy do wyboru m.in.: wyświetlenie filmu, pozyskiwanie kontaktu czy instalowanie aplikacji. Odpowiednio dopasowane działania pozwolą na zwiększenie polubień oraz ilości komentarzy, a zatem ujawni zaangażowanych odbiorców.
W sekcji “Konwerjsa” możesz zaznaczyć cele reklamowe. Jeśli zależy nam na tym, aby reklamy wyświetlały się tym, którzy są skłonni do zakupów, należy wybrać “konwersję”. “Sprzedaż z katalogu” będzie pasować do firmy z szerokim asortymentem. Ostatni z celów, czyli “Ruch w firmie” będzie odpowiedni dla firm prowadzonych stacjonarnie. Wówczas reklamy wyświetlane są osobom, znajdującym się w określonej odległości od siedziby firmowej.
- Nieodpowiednia analiza kampanii lub jej całkowity brak
Analiza to kluczowy element, jako że pozwala na wyeliminowanie nieefektywnych reklam oraz skupienie się na tych, które przynoszą oczekiwane rezultaty. Taką analizę można przeprowadzić przy pomocy Managera Reklam. Wskaźniki, które należy wziąć pod lupę w czasie analizy to: częstotliwość, realizacja, koszt, wynik, wydatki, wyświetlenia, zasięgi, udostępnienie posta, obejrzenie filmiku, oraz wskaźniki ROAS, czyli zwrotu z wydatków na reklamę. Istotne jest również, ustalenie wskaźnika KPI, który pozwala na monitorowanie bieżącej aktywności kampanii oraz trzymanie się założonej strategii. Przy analizie ważne są również teksty A/B, które pozwalają na określenie tego, co najlepiej w Twoim przypadku działa na odbiorców.
Sprawdzanie różnych konfiguracji pozwoli Ci na optymalizację budżetu pod kątem skuteczności danej reklamy oraz zmapowanie tych czynników, które odpowiadają za jej sukces, bądź porażkę.
Dobrą praktyką jest zamieszczanie w płatnych postach linków otagowanych przy pomocy znaczników UTM. To pozwoli Ci na odseparowanie organicznego ruchu, od ruchu płynącego z reklam. W Google Analytics wejścia bezpośrednio z tych linków będą widoczne jako odrębne źródło gromadzenia odbiorców na stronie internetowej.
Chcąc zaoszczędzić czas, możesz zapisać swoje zestawy wskaźników w oknie “Dostosuj kolumny”. Wówczas, realizując kilka kampanii z odmiennymi celami, nie będziesz tracił czasu na ręczne zaznaczanie każdej z kolumn.
- Nieodpowiednia komunikacja z odbiorcami
Pierwszym, co widzi odbiorca, jest tekst umieszczony nad grafiką lub filmikiem. To on przyciąga uwagę, dlatego warto ten fakt wykorzystać. Istotne jest także to, aby reklama była wysokiej jakości i aby nawiązywała bezpośrednio do działalności firmy. Skup się w niej na realnych korzyściach płynących z używania Twojego produktu. To bez wątpienia pobudzi emocje odbiorcy i sprawi, że poczuje on, że nie zależy Ci na sprzedaży, a na rozwiązaniu jego problemu.
W przypadku reklam z filmikami kluczowe są ich pierwsze sekundy. To one decydują, czy odbiorcę zainteresuje dalsza część kampanii. W takich reklamach warto zamieścić również napisy, jako że duża część użytkowników Facebooka, ogląda spoty bez włączonego dźwięku.
Najpewniej nie są to wszystkie błędy, jakich należy unikać w czasie tworzenia kampanii reklamowej na Facebooku. Ważne jest skupienie się na wykorzystaniu dostępnych na platformie narzędzi oraz testowanie wielu wersji kampanii i wyciąganie z nich wniosków. To bez wątpienia pozwoli Ci na ulepszanie kolejnych reklam, a tym samym i na osiąganie lepszych rezultatów.